Intressanta Herrängfunderingar (lite uppstädad version)


Det här är nog den bästa blogg jag läst vad gäller Herräng och Lindy Hop! http://kontaktsporter.wordpress.com/dansmemoarer-innehallsforteckning/

Den reflekterar över precis de saker jag själv har surrande i huvudet just nu. Jag kände mig som en nybörjare på Herräng trots åratal av dans. Undrar om inte Lindykulturen kan se så olika ut på olika håll att man nästan inte känner igen den när ,man är på exchange (vilket väl från början var själva vitsen med att ha exchange)?

En enda kommentar från tjejen jag dansade med på auditionen gjorde att jag inte socialdansade på hela lägret tills sista kvällen.

Min lärare har nog fokuserat på “fel” saker i vissa fall och lär ut mycket annat än Lindy (bla 10 dans) och jag kan ibland själv känna att hans stil känns lite som “bugg med eight counts”. När jag får hjärnsläpp så är det inte swing outs, utan platsbyten (i olika varianter) jag upprepar tills något nytt kul dyker upp i skallen. “She goes. he goes” med  handbyten bakom ryggen osv maskerar att det egentligen är samma tur i olika varianter .

Jag försöker “vara ärlig” genom att jämföra min dans med sådana som har dansat i några månader. I själva verket har jag dansat Lindy i tre år (varje vecka) och där jag bor gör jag både brake aways med Jazz steg, aerials och annat. Gör man en brake away följd av back boogie och shortie George på Herräng så får man antingen ett glatt skratt (“vad vild och galen han är”) eller en blick som “vad f*n sysslar han med?”

Jag har aldrig haft dåligt självförtroende när det gäller tjejer och jag har aldrig dragit mig för att dansa offentligt, men på Herräng så fick jag helt enkelt känslan av att inte dansa “riktig” Lindy (något som originaldansarna hade undrat över för övrigt (Flappers, Swing Kids, Manning,Mintz och Miller var dåtidens hip hopare, streetdancers, punkare och gothare, inte sin tids ballroom dancers). Det känns dock skönt att andra reflekterar över Herräng förutom jag själv. Jag känner mig mer ledsen än upprymd om sanningen skall fram.

5 thoughts on “Intressanta Herrängfunderingar (lite uppstädad version)

  1. kontakt says:

    Hur blev det? Har du dansat nåt sen i somras?

    Pardans är trots allt en ganska prestationsinriktad umgängesform. Åtminstone om man väljer “prettodanser” som lindy hop och argentinsk tango. Det är också en aktivitet där “måendet” fort avspeglar sig både i hur man hanterar det sociala livet runt dansgolvet och själva dansen… så börjar det gå krattigt kan det bli hur illa som helst.

    Jag åker nog aldrig mer på ett dansläger utan att ha med mig vänner som håller mig om ryggen även om jag dansar dåligt och inte är på topphumör.

  2. Jag har dansat en hel del Salsa (där jag får komplimanger) men har tappat lusten för Lindy.
    Förhoppningsvis bara tillfälligt.

    Som jag ser det så är “social dans” dans som är social.
    Dvs är den inte social så är det dans men per definition inte social dans.

    Hur man uppträder och hur man får omgivningen att må har långt högre prioritet än att sprattla på ett parkettgolv.

    Om man uppträder eller tävlar med Lindy så är det en sak men social dans är som sagt en umgängesform.

    Jag kommer nog att ha samma inställning som du vad gäller dansläger.
    Tills vidare kör jag vidare på Salsan tills en lärare i Lindy som faktist känner till Swingkultur dyker upp.

    Däremot skulle jag gärna börja med Argentisk Tango. 😉

  3. kontakt says:

    Som den språknörd jag är hävdar jag att “social dancing” heter “sällskapsdans” på svenska. Och det ligger i ordet att dansen är underordnat det sällskapliga, absolut. Så var det säkert på den tiden lindy hop var dagens fluga, det alla dansade. En del var totala dansnördar men för de flesta var det ett sätt att umgås. Idag… kan jag inte se att det funkar så. Kanske i vissa kretsar. LIndyn funkar öht så annorlunda än det var då, med kurser och grejer. Då lärde man sig av att dansa med sina kompisar, rakt av.

    Salsan kanske är en lite mer “organisk” sällskapsdans idag, än vad lindy är? Jag har fördomar mot salsa. Inbillar mig att allt går ut på att vara sexig och vifta på höfterna :p

    Nu vet jag inte var du bor… men vad gäller argentinsk tango måste jag litegrann varna dig. Åtminstone i Stockholm är lindyvärlden rätt mycket gulligare och trevligare än tangovärlden som verkligen är superpretto. Det kan säkert vara annorlunda på annat håll…. tango är rätt krävande, samtidigt som det är en dans som många medelålders utan större kroppskännedom ger sig på. Resultatet blir rätt stor skiktning. Till detta kommer att tango dansas nära, och dessutom en tanda om 3-4 låtar på raken med samma partner. Det leder till att folk blir väldigt petiga med vem de dansar med, och väldigt mån om den egna prestationen. Själva dansen är fantastisk. Men jag tror inte jag kommer att börja om med argentinsk tango såvida jag inte flyttar någonstans där tangoscenen är mindre och där den lokala tangokulturen råkat bli lite “snällare”.

  4. “Social dans” eller “Sällskapsdans”, för mig är dom synonymer ( även om begrepp som “socialt spel” och “sällskapsspel” betyder helt olika ting).

    Oavsett vilket så innefattas det i begreppet att det rör sig om minst två personer.

    Själv önskar jag att det fanns mer av det “organiska” i all dans.
    Dels ser jag det som en umgängesform och en kulturyttring, dels ser jag det som en konstform och ingetdera är betjänt av att folk släpar in sina små egon och börjar mäta sig med varandra (bortom normal tävlingsanda där det är lämpligt).

    När en verksamhet som gör ens minsta antydning om att vara kulturell eller konstnärlig får för sig att människan är den minst viktiga delen i ekvationen så säger dom emot sig själva.

    Som jag ser det så borde det bildas en rörelse med sikte på att utöva och utveckla själva dansen (MED dess viktigaste beståndsdel, själva dansarna) på ett sätt mer likt vad som händer inom Streedance och Hip Hop idag (vilket ju är motsvarigheter till 20 talets Lindy, Charleston och Black Bottom. “Normalt” folk dansade mest Foxtrot och Tango. ).

    Det är väl skillnaden på Tango i Argentina och Tango här. Där är det inte något fint som eliten ägnar sig åt utan helt enkelt en lokal dans i en massa olika former (inkluderande “Queer Tango” som vanligtvis dansas av män ).

    Tar man en titt på dagens Ballroom Tango (jag använder det Engelska begreppet här) så får man ibland en klar bild av vad som händer när en dans förvandlas till en broilersport.

    Jag älskar ju Tiodans men anser att de former av dans som är inspirerade av mer folklig dans (Samba, Cha Cha, Tango tex ) , inte bara är andra och mer standardiserade former av dansen, utan faktiskt ballar ur.

    Senaste VM i Tiodans gav ett exempel på det där tjejerna i Tangon skakade och slängde med huvudet i staccatorörelser som hade fått Påvens alla exorcister på alerten.

    För Lindydansaren finns ju exempel att ta av. Tex Buggen, som ju är väldigt “gata” och folklig, men som har tagit extremavstånd från Jazzens synkoperingar, och Jiven, som ju inte är det minsta folklig, kräver en massa fysiskt och är extremt standardiserad och i stort sett bara dansas i tävlingar (vad jag vet).

    Båda härstammar från Lindyn ( och andra samtida Swing danser ).

    Frågan är ju vem som är den mest “äkta” Tangodansaren egentligen, den som har gått en massa kurser och tävlar eller den som har lärt sig av sina kompisar på klubbarna i Buenos Aires?

    Jag hade liknande frågeställningar med Skotsk Highland Dancing där Svenskarna behandlade det som någon slags Frimureri och jag antingen inte var en tillräckligt bra dansare eller dom inte var tillräckligt bra lärare….medans Skottarna bara dansade och uppmuntrade mig att göra detsamma.

    En väldigt erkänd danslärarinna uppmuntrade mig att pröva på “Svärdsdansen” rakt av.

    Idag kan jag klara en någorlunda “Highland Fling” med olika stegvariationer.
    Men jag fick lära mig från videor och genom att tjuvkika på andra dansare ( + göra mig illa, börja om tusen gånger med mera ).

    Till slut fick jag mer komplimanger för det än för vad jag egentligen var där för ( Scottish Country Dancing ).

    Salsa, liksom Bachata och en del andra danser kan nog uppfattas som att allt läggs på “sexighet” och höfter men det är ju åtminståne delvist upp till dansarna (och musiken ) hur dansen tolkas.

    Det finns ju dessutom olika sorters Salsa. Cali Salsa tex (Columbiansk) tycker inte jag är särskilt sexig utan mer ekvilibrisk (mest fotarbete och den enda Salsaformen som inte går efter “1,2,3,stop” rytm).

    Nåja!
    Jag tycker det är synd när någon slutar med en dans, eller annan verksamhet som dom har varit passionerade inom i åratal, inte på grund av svårigheter som kommer med verksamheten, utan på grund av attityden hos utövarna.

    Igår började jag spontant göra olika “Kick Ball Changes” fast med “tap” istället för “kick” i köket men bortsett från det så är min danslust vad gäller Lindy som bortblåst.

    Kommer den tillbaks så kommer jag inte att låta någon snobbig brud från Fjollträsk påverka den i framtiden utan anpassa dansen efter vart jag är.

  5. kontakt says:

    Jag tror man ska följa sina känslor av lust och olust. Inte när det gäller saker som huruvida man ska plugga ikväll eller inte😉 men vad gäller hobbies och i vilka sällskap man vill vistas.

    Faktiskt tror jag att minst hälften av alla byten av hobbies handlar mer om människorna än om själva utövningen. Så är det i kampsport/budo i alla fall, när folk byter stil eller klubb, men jag skulle tro att det gäller generellt. Nuförtiden håller jag mig helst med flera hobbies parallellt. Det ger mig visserligen en mindre optimal utveckling i varje enskild utövning, men på det sättet ser jag sundare på alltihop. Det blir liksom lagom viktigt. Du kanske alltid har gjort så, du har iaf hunnit med en massa olika danser. Jag var en gång förskräckande enkelspårig. Jag vill aldrig bli det igen.

Leave a Reply

