Är “ageism” den sista accepterade intoleransen?


 

Jag tänker på intervjun med Björn Skifs och Lennie Norman i “Efter Tio” med Malou Von Siewers.
Björns ord om att det inte fick “bli kladdigt” när han sjung med Agnes på grund av att det var en skillnad i ålder får mig att undra.
Vi är ok med att folk av samma kön gifter sig, att man byter kön (och det borde vi vara med) men inte med att vuxet folk är av olika ålder, iallafall inte om skillnaden är  “för” stor (vad nu det innebär).
Hade dom hållit varandra i händerna och sett varandra i ögonen igenom hela sången så hade inte jag reagerat.
Jag tyckte att dom hade en väldigt fin energi sinsemellan (men det kan ju ha varit den allmänna stämningen).
Och tanken att man skulle klä sig i enlighet med det som var på modet under ens ungdom för att inte riskera att vara patetisk…..det innebär att jag bör ha Michael Jackson jacka, hockeyfrilla, kråsskjorta  och axelvaddar….helst i lila och rosa för att bli tagen på allvar.
Jag känner folk i 20 årsåldern som går klädda i kläder från 20-50 tal men en 60 åring skall alltså inte kunna gå klädd i aktuella kläder?
Ps: Detta är inte en attack mot någon i intervjun, jag gillar både Malou, Björn och Lennie.
Och dessutom tror jag att Agnes hade varit mindre orolig över om det såg “kladdigt” ut än Björn.

Leave a Reply

